Νίκος Παπαγγελής / NEON SUN
Τελειόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος ΜΑ Photography & Visual Language (MAFA) εκθέτει το έργο που φιλοτέχνησε στα πλαίσια της Διπλωματικής του στην εικαστική Έκθεση Open Doors V.
Λίγα λόγια για τον Νίκο
Ο Νίκος Παπαγγελής γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε ιστορία και αρχαιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ήρθε σε επαφή με την φωτογραφία στην Stereosis. Το 2011 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές κινηματογράφου με ειδίκευση στην διεύθυνση φωτογραφίας στο Goldsmiths, University of London. Από το 2012 ζει στην Αθήνα, όπου εργάζεται ως κινηματογραφιστής, ενώ φέτος ολοκληρώνει τις μεταπτυχιακές του σπουδές με αντικείμενο την φωτογραφία και την οπτική γλώσσα στον ΑΚΤΟ, έχοντας αποσπάσει την υποτροφία Άλκης Ξανθάκης. Υιοθετώντας στην καλλιτεχνική του πρακτική το μέσο της φωτογραφίας, την κινούμενη εικόνα και την εγκατάσταση, επιχειρεί να αναπτύξει με τα μέσα αυτά μια ιδιάζουσα σχέση, τόσο ως προς την φόρμα όσο και ως προς το περιεχόμενο, χωρίς να υποτάσσει τη χρήση τους στις αξιώσεις αντικειμενικότητας που προβάλλει η αναπαράσταση.
ARTIST STATEMENT
Το παρόν σώμα δουλειάς επιχειρεί, με μέσα την φωτογραφία, την κινούμενη εικόνα και την εγκατάσταση, να οπτικοποιήσει με μια κριτική ματιά την πλήρη εμπορευματοποίηση της βιωμένης πραγματικότητας στις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες του ύστερου καπιταλισμού, καθώς και το φαινόμενο της απόλυτης κυριαρχίας της εικόνας σε αυτές, αξιοποιώντας υλικό που προέρχεται από χώρους που αποτελούν τους πυλώνες των κοινωνιών αυτών, όπως τα εταιρικά περιβάλλοντα, τα εμπορικά κέντρα και η διαφήμιση.
Αντηχώντας τις ιδέες του Guy Debord και του Jean Baudrillard σε σχέση με τον εξοβελισμό του πραγματικού, η ανάδειξη της παραμόρφωσης που έχει προκαλέσει στο σώμα της πραγματικότητας ο εμπορευματικός χαρακτήρας και η αντικειμενικοποίηση κάθε πτυχής της ατομικής και κοινωνικής ζωής, βρίσκεται στον πυρήνα των αναζητήσεων του έργου, το οποίο αποπειράται παράλληλα να υπογραμμίσει τον απατηλό χαρακτήρα της εικόνας που συνοδεύει τον νοηματοδοτικό ρόλο της κατά την πρόσληψη της πραγματικότητας από το υποκείμενο — αποτέλεσμα της σύνθεσης της τεχνικής εικόνας από τα σημειακά στοιχεία στα οποία έχει αποσυντεθεί η ίδια η πραγματικότητα σύμφωνα με τον Vilém Flusser.
Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε αποσκοπεί, επίσης, να φέρει στην επιφάνεια ένα μοτίβο επαναληπτικότητας που έχει ιδιαίτερα έντονη παρουσία στις καταναλωτικές κοινωνίες, και αντικατοπτρίζει σε ένα πρώτο επίπεδο τον μιμητικό χαρακτήρα της επιθυμίας, προσφέροντας έτσι ένα κλειδί για την κατανόηση του φαινομένου του καταναλωτισμού, αλλά και που ταυτόχρονα φαίνεται να συγκροτεί την εικόνα του συνεχούς της μαζικής παραγωγής και της κατανάλωσης, επικυρώνοντάς την έτσι στην συνείδηση του υποκειμένου και τροφοδοτώντας με αυτήν την ίδια την μυθολογία της κοινωνίας της κατανάλωσης.
Η εικονοκλαστική κατεύθυνση του project και το μοτίβο αυτό της επαναληπτικότητας συναντώνται και στα δύο έργα κινούμενης εικόνας που ενσωματώνονται στο συνολικό σώμα δουλειάς. Το “Falling” επιχειρεί να αναπαραστήσει το συνεχές της ροής των εικόνων και των δεδομένων κατά την διάδρασή μας με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως ένα ποτάμι οπτικής πληροφορίας χωρίς αρχή και τέλος, εστιάζοντας στον εμπορευματικό χαρακτήρα αυτής της διάδρασης αλλά και στους κινδύνους για τις νοητικές λειτουργίες και την ελευθερία του ατόμου που κρύβει η συστηματική έκθεση στις εφαρμογές αυτές και στην οθόνη του κινητού. Στην περίπτωση του “Fragments”, επιδιώκεται το πέρασμα στην άλλη πλευρά της οθόνης μιας συσκευής, η οποία—σε μια κατάσταση αδράνειας—“ονειρεύεται” θρυμματισμένες σκηνές που πηγάζουν από το “ασυνείδητό” της ή ίσως από το “συλλογικό ασυνείδητο” ενός δικτύου συσκευών.
SOCIAL MEDIA